Pennywise, desivý klaun z románu Stephena Kinga, patrí medzi najikonickejšie postavy hororovej literatúry. Od svojho prvého predstavenia si rýchlo získal povesť bytosti, ktorá v čitateľoch aj divákoch vyvoláva intenzívny strach. Vďaka kombinácii zlovestného vzhľadu a nepredvídateľného správania sa stal nezabudnuteľným symbolom zla, ktorý dokáže preniknúť až do najhlbších zákutí ľudskej mysle.
Príbeh, v ktorom vystupuje, sa odohráva v mestečku Derry, kde záhadné zmiznutia detí prebúdzajú temné tajomstvá. Pennywise sa tam objavuje v rôznych podobách, avšak výzor klauna používa najčastejšie, pretože dokáže prilákať a oklamať nevinné obete. Táto schopnosť meniť podobu mu poskytuje obrovskú výhodu, keďže každému dokáže ukázať to, čoho sa bojí najviac.
Popularita tejto postavy ešte vzrástla vďaka filmovým a televíznym adaptáciám, ktoré jej dali nový vizuálny rozmer. Vďaka tomu sa Pennywise dostal do povedomia aj ľudí, ktorí knihu nikdy nečítali. Jeho zlovestný úsmev a prenikavý pohľad sa stali okamžite rozpoznateľnými a často sa objavujú v popkultúre. V seriáli ho pôvodne stvárnil Tim Curry, vo filmovej Bill Skarsgard.
Napriek desivému charakteru má Pennywise aj fascinujúci príbeh pôvodu, ktorý siaha ďaleko za hranice bežného hororu. Práve táto kombinácia psychologického napätia a mysteriózneho pozadia robí z neho jedného z najpamätnejších záporákov moderných príbehov. V nasledujúcich častiach sa preto pozrieme hlbšie na jeho pozadie a význam v diele Stephena Kinga.

Kto je Pennywise?
Konkrétne ide o meniacu sa bytosť známu ako Glamour, ktorá má pôvod v prázdnote mimo hraníc vesmíru nazývaného Makroverzum. Na Zemi táto bytosť síce prežila mnoho rokov, avšak jej existencia siaha miliardy rokov do minulosti. Jej pravé meno a druh sa označujú ako Deadlights, no pozná ich iba málokto, preto sa používa pomenovanie IT.
Jeho skutočná fyzická podoba na Zemi pripomína samicu pavúka, čo je pre ľudskú myseľ najzrozumiteľnejšia predstava, pričom prebýva hlboko pod fiktívnym mestečkom Derry v štáte Maine. Disponuje schopnosťou premeniť sa na akéhokoľvek človeka, zviera či predmet, prípadne ich kombináciu. Táto vlastnosť slúži na dve hlavné taktiky.
Prvou je snažiť predstierať podobu blízkych osôb, aby získala dôveru obete, alebo sa druhou taktikou, zmeniť sa na najväčší psychologický strach obete. Najobľúbenejším výzorom zostáva však klaun menom Pennywise the Dancing Clown, keďže deti často pociťujú k veselému umelcovi sympatie. Obyvatelia Derry jeho prítomnosť prijímali bez väčšieho podozrenia.
Skutočné meno zostáva neznáme, no v románe sa viackrát označuje ako Robert „Bob“ Gray. Môže ísť o narážku na kanibala Alberta Fisha, ktorý údajne používal rovnaké meno, alebo na Roberta „Boba“ Bella, prvého predstaviteľa klauna Boza. Hlavným cieľom tejto bytosti je lov na ľudí, pričom prednosť dostávajú deti, pretože sa jednoduchšie zastrašujú. Podľa jeho citácií má vystrašené telo lepšiu chuť.

Stephen King vytvoril svet, kde má pôvod aj Pennywise
Ako sme už vyššie načrtli, Pennywiseov pôvod sa ťahá v nepreskúmanej prázdnote, ktorá obklopuje aj zahŕňa celý náš vesmír, no zároveň patrí k inému, vzdialenému vesmíru nazývanému Makroverzum. Tento pojem úzko súvisí s temnotou Todash, známou z románov Temná veža.
Podľa iných dôkazov z tejto série ide o stvorenie samostatného, všemocného tvorcu označovaného ako „Ten Druhý“, ktorý môže byť bytosťou Gan. Práve tento „Druhý“ zohráva významnú úlohu pri jeho konečnej porážke a zároveň môže stáť aj za stvorením „Korytnačky“, prirodzeného nepriateľa IT. V románe IT sa Korytnačka o nej zmieňuje ako o svojom „bratovi“.
Existuje možnosť, že patrí medzi šesticu mocných démonických elementálov spomenutých Miou v príbehu Pieseň o Susannah, prípadne môže ísť o jej Dvojníka. Pavúk medzi Strážcami Lúčov totiž nefiguruje, čo túto teóriu podporuje.
Nie je vylúčené, že vo vesmíre existujú aj ďalšie tvory rovnakého druhu, keďže sa odhaľuje aj jej gravidita. Tento fakt naznačuje, že príbeh IT nemusí byť izolovaným prípadom, ale súčasťou širšej, temnejšie ladenej mytológie prepojenej s inými svetmi Stephena Kinga.

Ako sa It dostal na planétu Zem?
It dorazil na Zem počas obrovskej katastrofickej udalosti pripomínajúcej náraz asteroidu. Tento „asteroid“ dopadol na územie dnešnej Severnej Ameriky, kde neskôr vzniklo mestečko Derry v štáte Maine. Po príchode si osvojil obvyklý cyklus trvajúci približne 25 až 28 rokov, počas ktorého spí a následne sa prebúdza, aby lovil a konzumoval obete.
Každé prebudenie aj následný návrat do spánku často sprevádza násilná či tragická udalosť, akou môže byť hromadná vr*žda, samovr*žda alebo ničivý prírodný jav.
Medzi týmito obdobiami sa v Derry odohráva séria v*ážd detí, ktoré miestne úrady nikdy neberú dostatočne vážne a neobjasnia. Navonok sa hovorí, že aj tie najbrutálnejšie zločiny zostávajú bez väčšej pozornosti, ak sa stanú v malom meste. Skutočný dôvod však spočíva v vplyve Pennywisea, ktorý bráni komukoľvek pátrať príliš hlboko.
Takto si udržiava svoju existenciu bez toho, aby čelil organizovanému odporu. Strach a nečinnosť obyvateľov mu poskytujú dokonalé podmienky na opakované prebudenia a návraty do tieňa. Tento cyklus pokračuje celé generácie, pričom tragédie sa stávajú akousi ponurou súčasťou histórie Derry. Vďaka tomu si dokáže zachovať kontrolu nad mestom, ktoré zostáva uväznené v temnom kruhu strachu a zabúdania.

Osobnosť, ktorá láka deti z Derry
Dôvody jeho konania pramenia z potreby prežiť a z túžby po vlastnom uspokojení. Po približne roku intenzívneho lovu sa ukladá na dlhý spánok. Ide o sm*teľne nebezpečného predátora, ktorý loví predovšetkým pre potravu, avšak len vtedy, keď dokáže korisť predtým vystrašiť. Zameriava sa na ľudí, pričom uprednostňuje deti pred dospelými.
Najdôležitejšie je, že sa snaží požiť tých, ktorých predtým sám priviedol do stavu extrémneho strachu. Podľa jeho slov práve to zlepšuje chuť. Dôvodom výberu detí môže byť ich chuť, ale aj fakt, že sa ľahšie strašia. Jeho ciele sú jednoduché – jesť a spať. Loví a z*bíja približne rok, potom nasleduje 27-ročný útlm. Počas aktívnej fázy manipuluje vnímanie a pozornosť obyvateľov Derry, aby zakryl svoju činnosť.
Týmto vynúteným nezáujmom sa maskujú aj prudké nárasty v*ážd. Koristi aj mesto ovplyvňuje bežnými aj psychickými metódami. Udržiava prosperitu Derry napriek pravidelným brutálnym v*aždám, čím si zabezpečuje stálu zásobu potravy. Svoju korisť láka sľubmi alebo zneužíva jej psychologické strachy. Pennywise pôsobí na deti prívetivo a zábavne, aby ich nalákal na odľahlé miesta a tam zaútočila.
Disponuje silou udržiavať celé mesto v apatii a nevedomosti. Dokáže vyvolať halucinácie nerozoznateľné od reality a občas ovládnuť konanie iných, napríklad pri manipulácii Henryho Bowersa k v*aždám a službe jeho plánom aj po desaťročiach.

Schopnosti a sily, ktorými disponuje
Schopnosti a sily tejto bytosti dosahujú úroveň takmer neobmedzenej moci, pričom jediným rovnocenným protivníkom je Maturin a nadradenou entitou Gan. Disponuje telepatiou, ktorá umožňuje vnímať emócie a spomienky obete, prípadne ich zneužiť na vyvolanie strachu či vloženie myšlienok. Dokáže ovládať mysle jednotlivcov aj skupín, mazať spomienky, prípadne ovládnuť telo inej osoby.
Mení podobu na akúkoľvek bytosť či objekt, dokonca na formy odporujúce realite, a vytvára ilúzie dostatočne presvedčivé, aby vyvolali hrôzu. Vie byť neviditeľný pre vybraných ľudí, premiestniť sa kdekoľvek v Derry, ovládať počasie či manipulovať rastlinami. Disponuje nadľudskou silou, rýchlosťou, telekinézou a schopnosťou uzdravovať sa, aj keď zraniteľnosť závisí od prijatej formy.
Jeho najväčšou slabinou je podceňovanie ľudí a presvedčenie o vlastnej nadradenosti. Často ponechá obetiam únikovú cestu, čím si vytvára priestor na chyby. Odvaha a vnútorná sila predstavujú jeho psychologickú slabinu, pretože narúšajú schopnosť fungovať vo fyzickej podobe. Spojenie detí, a ich silnej vôli a priateľstvu, ho dokážu premôcť, a to aj prostredníctvom viery v obyčajné predmety.
Bytosť musí rešpektovať fyzikálne zákony podoby, ktorú prijme, čo jej prináša ďalšie obmedzenia. Počas spánku alebo liečenia môže podľahnúť prekvapivému útoku. Mocnejšie entity, ako Gan alebo Maturin, ju dokážu zničiť úplne.

